josefinbakar

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2014

Solbackarutor

Av Josefin Blomdahl - 1 oktober 2014 18:56


Jag har fått en ny favoritkaka. Såå god! 

 

Solbackarutor 

 

 

 

Botten: 

200g smör

1dl socker 

1dl farinsocker 

1msk vatten 

4dl vetemjöl

3 äggulor

1tsk salt

1tsk vaniljsocker

1tsk bakpulver 

 

Lager 1: 

200g mörk blockchoklad 

 

Lager 2:

3äggvitor 

2,5dl socker 

 

Sätt ugnen på 175 grader.

Rör ihop smör och socker. Tillsätt sedan resten av ingredienserna till botten. Blanda. 

Bred ut smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna. 

Smält chokladen och bred ut den över botten. 

Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Tillsätt sockret och vispa till en glansig smet. 

Bred ut över chokladen.

Grädda ca 18min 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefin Blomdahl - 10 september 2014 20:47


Bästa bullreceptet!    Kanelbullar  40 st    100g smör  50g jäst  5dl mjölk  ½tsk salt  1-1½dl socker  ca 12dl vetemjöl    Fyllning: 75g smör  ½dl socker  kanel    Garnering: 1ägg pärlsocker    Smula ner jä...

Av Josefin Blomdahl - 4 september 2014 18:03


Mina kollegor älskar choklad bollar så det blir mycket chokladbollsbakande för mig!  Här kommer några tips och ett recept.   - När du bakar med margarin istället för smör så blir dom lätt för mjuka och svåra att få fin form på, tillsätt då ca 0...

Av Josefin Blomdahl - 2 september 2014 20:19


Recept på riktigt enkla och goda kokoskakor med choklad i.   Kokos cookies med choklad  ca 20st   75g smör  1 dl strösocker  0,75 dl farinsocker  1 ägg 2 tsk vaniljsocker  2 dl vetemjöl  1 tsk bakpulver  1 krm salt  125 g m...

Av Josefin Blomdahl - 1 september 2014 19:58


Ett tips nu när det är äppelpajs tider och du får lite vaniljsås över. Istället för att hälla ut den, baka en helt vanlig socker kaka, riv i lite äpplen och ringla vaniljsåsen över precis innan den ska in i ugnen och häll på lite kanel!    Socker...

Av Josefin Blomdahl - 31 augusti 2014 20:57


Tänkte att det va på tiden att sparka igång den här bloggen igen! Fått massa ny inspiration till att baka så här kommer det att dyka upp recept och tips!    Idag har jag bakat bröd, blev ett improviserat recept som jag tänkte dela med mig av.  ...

Ovido - Quiz & Flashcards