josefinbakar

Alla inlägg under februari 2013

Av Josefin Blomdahl - 21 februari 2013 15:59

Idag har jag bakat drömmar åt Elin, hennes favoritkaka :) 


Drömmar

50st

 

100 g smör

3 dl socker

2 tsk vaniljsocker

1 dl olja (Jag använde solrosolja) 

1 tsk hjorthornsalt 

5 dl vetemjöl 

 

1. Sätt ugnen på 150-175 grader. 

2. Rör smör, socker och vaniljsocker poröst. 

3. Blanda i oljan, lite åt gången.

4. Blanda hjorthornsaltet med lite av mjölet och rör ner i blandningen, tillsätt sedan resten av vetemjölet.

5. Rulla till små bollar och lägg på bakplåtspapper på en plåt. 

6. Grädda i ca 20 min. 

 

 

 

Av Josefin Blomdahl - 21 februari 2013 09:46

Igår kväll kom min vän Lovisa på besök så jag gjorde lite minicupcakes till oss, receptet kommer här nedan! 



Minimuffins 

24st

 

100g smör 

1,5 dl socker

2 ägg

4 dl mjöl

1 tsk vaniljsocker

2 tsk bakpulver

2 dl mjölk


24 hallon 


1. Sätt ugnen på 200-225 grader.

2.Vispa smör och socker poröst. Tillsätt äggen ett åt gången och vispa mycket mellan varje ägg. 

3. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver.

4. Vänd ner mjölblandningen, lite åt gången, i smeten. Tillsätt mjölken. 

5. Fyll formarna upp till kanten och lägg i ett hallon i varje. 

6. Grädda i ca 15 - 20 min 


 

Jag använde den här muffinsplåten från Lagerhaus, 79:- 


Smörkräm 

Till 24 minimuffins 

 

300g smör

2½ dl florsocker

1 msk vaniljsocker 

Valfri hushållsfärg, jag använde röd. 

Valfritt strössel eller annan dekoration 

 

1. Rör ihop smör, florsocker och vaniljsocker.

2. Tillsätt lite färg åt gången tills du fått den nyans du vill ha. 

3. Fyll en spritspåse med liten tyll och spritsa på dina muffins, dekorera sedan med strössel. 

 

 

 

 

Av Josefin Blomdahl - 20 februari 2013 15:37

Sirapslimpa 

2 st 

 

50g smör

5 dl mjölk 

50g jäst 

2 dl mörk sirap 

2 tsk salt 

6 dl vetemjöl 

6 dl rågsikt 

 

1. Smält smöret och tillsätt sedan mjölken, det får inte överstiga 37 grader. 

2. Smula ner jästen i en bunke och tillsätt sedan vätskan och rör ut. 

3. Blanda ner salt, sirap, rågsikt och vetemjöl. Tillsätt inte allt vetemjölet direkt utan känn dig fram. 

4. Låt jäsa i bunke till dubbel storlek, minst 1 timme. 

 

5. Baka ut till två limpor och lägg på en plåt. Låt jäsa till dubbel storlek, ca 40 min. 

6. Sätt ugnen på 200 grader.

7. Grädda i 35 - 40 min. Håll koll på  brödet, när det är lagom mörkt, efter ca 15 min, täck över med aluminumfolie så det inte blir alldeles för mörkt och bränt. 

 

 

Av Josefin Blomdahl - 19 februari 2013 19:08

Mamma köpte tidningen hembakat till mig förra veckan och hittade ett recept där på hallonbullar som jag testade, blev riktigt gott så tänkte lägga ut det här! 


Hallonbullar med vit choklad 

ca 30-35 st

 

50g jäst

5 dl mjölk

2krm salt

1 dl strösocker

1 msk vaniljsocker

150g rumsvarmt smör 

11-13 dl vetemjöl

 

Fyllning:

ca 50g rumsvarmt smör 

250g hallon

3/4 dl strösocker

100g vit choklad

 

Pensling:

1 ägg

 

Garnering: 

2 msk florsocker

50g vit choklad 

 

Gör såhär:

1. Värm mjölken, absolut inte varmare än 37 grader, hellre något kallare. 

2. Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med mjölken.

3. Tillsätt salt, socker, vaniljsocker, smör och sedan vetemjölet. Ta inte allt direkt utan känn dig fram hur mycket du behöver.

4. Arbeta degen ordentligt så att den blir smidig och blank. Låt jäsa under bakduk på dragfritt ställe i ca 45 min eller tills den har fått dubbel storlek. 

 

5. Dela degen i två delar och kavla ut till två plattor, ca 30x30 cm.

6. Bred på smör, mosa hallonen och bred på. Strö över socker och riven vit choklad. 

7. Rulla ihop plattorna var för sig. Rulla från båda sidorna så det blir två rullar som möts på mitten. Gör så med båda plattorna. 

8. Skär ca 2 cm breda bitar och lägg dem på plåt med bakplåtspapper.

9. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. (Tänk på att använda en bakduk du inte är rädd om då det kan bli hallonfläckar på den.) 

 

10. Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och grädda i ca 7-9 min i 225 grader.

 

11. Innan du serverar bullarna, pudra med florsocker och ringla smält vit choklad över. 

Av Josefin Blomdahl - 19 februari 2013 18:42

 

Kitchen Aid, vill ha!! 

Av Josefin Blomdahl - 18 februari 2013 20:49

Har man inte en muffinsplåt och vill ha fina höga muffins där formarna inte bara viker sig och det flyter ut så vill jag bara tipsa om Gekås egna muffinsformar som ni ser på bild här nedan. Väldigt stabila och helt klart dom bästa jag testat!

Av Josefin Blomdahl - 18 februari 2013 16:00


Finns på Lagerhaus 79:- 


Satt och skrev in lite recept i min receptpärm, bland annt ett grymt bra recept på chokladmuffins som jag bara måste dela med mig av!


Amerikanska chokladmuffins 

ca 12 st 

 

100g rumsvarmt smör 

2½ dl strösocker 

2 ägg

1 dl mjölk 

4 dl vetemjöl 

1 dl kako

2 tsk vaniljsocker

2 tsk bakpulver 

150 g mörk choklad

 

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Hacka chokladen.

3. Rör smör och socker poröst. Blanda i ägg och vispa noga och mycket efter varje ägg, tillsätt mjölk. 

4. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och rör sedan ned det i smeten, sikta gärna ner det så för att undvika klumpar.

5. Blanda ner hälften av chokladen i smeten.

6. Klicka ut smeten i formar eller muffinsplåt och strö över resten av chokladen.

7. Grädda i ca 20-25 min.

 

   

 

 

 





Av Josefin Blomdahl - 16 februari 2013 13:17

Hejsan!


Har äntligen fått tid att skapa bloggen som jag länge tänkt att göra. Här kommer det att dyka upp en hel del recept, lite tips och lite inredningstips för att göra köket mysigare och förenkla bakningen. Kommer om en vecka börja läsa till konditor och bagare så kommer att uppdatera med en hel del tips och trix för att lyckas med bakningen! 


Eftersom det är semeltider nu så passar det ju alldeles utmärkt att inviga bloggen med ett recept på just semlor! 


Semlor

20 st

100 g smör eller margarin                      

2tsk mald kardemumma

5dl mjölk

25g jäst

1,5 dl strösocker

0,5tsk salt

1 ägg

ca 12 dl vetemjöl

 

1. Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken, det ska vara fingervarmt (37 grader).

2. Smula ner jästen i en bunke eller köksmaskin och rör ut med vätskan.

3. Tillsätt kardemumma, socker, salt och ca 12 dl vetemjöl.

4. Arbeta degen tills den blir blank och smidig.

5. Låt jäsa under bakduk i ca 1 timme.

 

6. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt.

7. Dela degen i 20 lika stora bitar, forma till runda bullar och lägg på bakplåtspapper på plåt.

8. Låt jäsa 30 min under bakduk.

9. Sätt ugnen på 200 grader.

 

10.  Vispa upp ett ägg och pensla bullarna. 

11. Grädda i ca 15 min tills de fått en gyllenbrun fin färg. 

 

12. Låt sedan bullarna svalna och skär sedan av en liten hatt på dom, gröp ur så du får ett ganska stort hål i bullen. Riv ner önskad mängd mandelmassa i en bunke tillsammans med det du gröpte ur bullarna. Rör ut det med lite vispad grädde eller mjölk tills du får den konsistens du vill ha. Fyll i bullarna och spritsa sedan grädde på dom. Lägg på hattarna och pudra med florsocker. 

 

 



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards